En utflykt till Kos stad

Det blev en tur utanför resorten och för mig blev det ett återseende.

Vi njuter till fullo här med sol och bad. God mat och alla service man kan önska sig, men ibland behöver man bara få se något annat för en stund och därför blev det en lite utflykt.

Redan innan vi åkte hade vi bestämt oss för att besöka Kos stad. Där vi bor i Marmari är det mestadels sol och bad som gäller och vi ville få se lite annat även på vår resa. För tjugotvå år sedan var jag en vecka i Kos stad och jag kan säga att mycket har förändrats sedan dess. Vi valde att ta en taxi dit då bussen inte lockade alls. Resan tog bara 15 minuter och när vi klev ur bilen satte vi stegen mot shopping gatan.

Vi gick längs gatorna som kantades av mängder med butiker. Gamla stan hann vi med utan att köpa någonting och när vi blev både hungriga och törstiga hitta vi ett trevligt tillhåll vi hamnen där vi slog oss ner. Iskall öl och lite mat satt inte helt fel kan jag säga. Därefter blev det en tur med tåget som gick genom staden och jag fick återuppleva delar av staden som jag faktiskt kunde igen från när jag var där senast.

Promenad genom stan
Trots ont i fötterna gick vi längs gatorna och efter att ha promenerat bort från hamnen hittade vi världens sötaste, i många bemärkelser, glass och godisbutik. Hans och Greta var namnet och där serverades det glassar som gav sötchock på riktigt. Passade perfekt efter maten med något sött och även om jag tog den minsta glassen så var lasset me Gelato enormt kan man säga. Hur gott som helt och en riktigt härlig butik att besöka.

Vi hann till och med en promenad på stranden och där fanns för mig mycket att känna igen. Märkligt att barerna heter samma nu com för mer än tjugo år sedan. Dock uppskattade vi Marmari när vi gick där i sanden för det gick inte att jämföra. Sanden i Marmari är så lena och fin oh vi var glada att det var där vi valt att bo. Trots detta fick vi en riktigt skön eftermiddag och kväll i Kos stad och även om det inte blev någon shopping alls så var det riktig kul att få komma dit igen.